Mode in de verkeerstoren

Marlous (voor) en Dorrith (achter) de Roode geven modecursussen in de verkeerstoren van Ypenburg in Nootdorp.

Twee Haagse zussen in de mode, Dorrith en Marlous de Roode, geven vanaf september cursussen en workshops op een bijzondere locatie: de voormalige verkeerstoren van luchthaven Ypenburg in Nootdorp. In een ruimte direct onder de toren geeft Dorrith naailes aan kleine groepjes mensen en gaat zus Marlous aan de slag met workshops op het gebied van stijl en kleuradvies.

De keuze voor deze aparte locatie is niet toevallig. Dorrith en Marlous werken in Den Haag, op een locatie in De Binckhorst, al geregeld samen met Jacques Schaaf. Die is eigenaar van het IT-bedrijf Solid Build, en sinds anderhalf jaar tevens eigenaar van de verkeerstoren in Ypenburg. Solid Build verhuist binnenkort naar de verkeerstoren: Schaaf heeft zijn kantoor al ingericht bovenin de toren, waar vroeger de verkeersleiding het vliegverkeer op de luchthaven begeleidde.

Maar beneden is nog ruimte voor andere activiteiten, zoals de cursussen die Dorrith en Marlous geven en voor een kleine lunchroom, die zoals het er nu naar uitzien in het voorjaar zal worden geopend.

Soeurs Rouges

Dorrith en Marlous de Roode, oftewel Les Soeurs Rouge (‘De Rode Zusters’), zoals ze zich samen noemen, hebben al aardig wat sporen verdiend in de modebranche. Ze hebben het van geen vreemde: hun moeder en ook hun grootouders zaten eveneens in de modebranche.

Dorrith is niet alleen als modeontwerper actief, maar doet ook grafische vormgeving, ontwerpt illustraties, logo’s en doet aan fotografie. De reden daarvoor: ze kon eigenlijk niet goed kiezen welke van de twee creatieve beroepen ze wilde, dus toen koos ze ze maar allebei. En zus Marlous ontwerpt vooral lederen tassen en mode-accessoires, maar presenteert zich daarnaast als ‘Godess of Colour’. Vandaar haar workshops kleuradvies.

Lunchroom

De combinatie met het IT-bedrijf van Jacques Schaaf, die zich vooral bezighoudt met ingewikkelde metingen waarvoor hij achter de verkeerstoren zelfs een kooi van Faraday heeft gebouwd, lijkt merkwaardig, maar ze kennen elkaar al zo lang dat samenwerking heel goed gaat. De modeontwerpers hebben zelfs heel wat tijd besteed om samen met Jacques de verkeerstoren weer toonbaar te maken en om de technische ruimten beneden naast de toren te verbouwen. 

Het oorspronkelijke plan was dat in een van die ruimten een kleine lunchroom zou komen, die gerund zou worden door mensen met autisme. Marijn Godron, een Haagse die al lange tijd werkt als begeleidster van autistische mensen, had hiervoor een stichting opgericht, maar ze kreeg uiteindelijk de financiering niet rond. Schaaf heeft nog wel wat contact gehad met anderen die de lunchroom wilden gaan runnen, maar uiteindelijk heeft hij besloten dat ze het gewoon zelf gaan doen. De ruimte is klaar, het mooie terras er omheen ook, maar de keuken moet nog worden ingericht: dat staat voor de komende weken op het programma.

Een beetje gek

Zelf verheugt Schaaf zich er op om zijn IT-bedrijf helemaal in de verkeerstoren in Nootdorp te kunnen vestigen. Veel van de testopstellingen die hij met zijn bedrijf doet, hebben te maken met WiFi-netwerken, maar ook met radar. “Hier zit ik op de toren in rechte lijn dicht bij Zestienhoven, en er komen hier ook veel vliegtuigen over. Dat is heel handig in verband met het testwerk dat we doen.” 

Jacques Schaaf op zijn nieuwe werkplek bovenin de verkeerstoren.

Boven in de toren buigt hij zich over een paneel waarin verschillende grote en kleinere monitoren zijn ingebouwd. Hij wijst op een monitor waarop de route en alle verdere gegevens te volgen zijn van een sportvliegtuigje dat ergens in de buurt vliegt. Een zelfde toestel waar hij zelf vlieglessen in volgt overigens. Dat nou juist hij in het bezit is gekomen van een verkeerstoren, dat lijkt dus geen toeval. “Ja, je moet er ook wel een beetje gek voor zijn”, geeft hij toe.

Die gekte is in de verkeerstoren wel een beetje terug te vinden. Bijvoorbeeld in de ruimte waar de volledige elektrische installatie, die destijds onder andere voor de baanverlichting van de luchthaven werd gebruikt, in originele staat werkend wordt gehouden. Het zit hem ook in de kleinste details, zoals leidingen langs de wanden met originele muurbeugeltjes die nauwelijks meer te krijgen zijn, en de oorspronkelijke bakelieten draaischakelaars voor de verlichting die overal zijn toegepast.

Misschien wel het meest opmerkelijke is pas te ontdekken als je op de benedenverdieping van de verkeerstoren naar het toilet gaat. Zodra je de deur achter je dicht trekt, floept buiten een rood zwaailicht aan. Zit je op het toilet en kijk je even naar boven, dan zien je in het plafond een paneeltje zoals je dat ook in een vliegtuig boven je hoofd hebt.

“Als je er te lang zit, dan valt er automatisch een zuurstofmasker naar beneden”, grinnikt Schaaf. Want dat grapje inbouwen: hij kon het gewoon niet laten.

Paul Houkes

Informatie over de cursussen en workshops van Les Soeurs Rouge is te vinden op de websites van Dorrith en van Marlous.

Jacques Schaaf: “Een beetje gek moet je er wel voor zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *