Zomerdienst OV een week korter

De zomerdienstregeling van de E-lijn en ook van andere bussen, trams en metro’s in de regio wordt met een week ingekort.

De zomerdienstregeling van het openbaar vervoer in de regio Rotterdam en Haaglanden, waarin met een lagere frequentie wordt gereden, wordt met een week ingekort. Met ingang van volgend jaar is de zomerdienstregeling nog maar zes weken, in plaats van zeven. Voor Pijnacker-Nootdorp betekent dat vooral dat reizigers met de E-lijn van de RET een week korter met de zomerdienstregeling te maken hebben.

Over de zomerdienstregeling zijn de laatste jaren veel klachten geweest. De treinstellen waren in deze periode vooral in de spitsuren erg vol.

Een andere verbetering voor inwoners van Pijnacker-Nootdorp heeft te maken met de nachtbus N5. Die wordt met ingang van de nieuwe dienstregeling doorgetrokken vanuit Den Haag naar Pijnacker en van Rotterdam naar Nootdorp.  Dat was ook een nadrukkelijke wens die door de gemeente bij de Vervoersautoriteit van de MRDH was neergelegd. Pijnacker-Nootdorp had graag gezien dat tevens de BOB-bus vanaf Rotterdam Pijnacker, Nootdorp en Delfgauw aan zou doen, maar voor twee van die nachtbuslijnen is het reizigersaanbod niet groot genoeg, heeft de MRDH laten weten.

Ochtendspits

De gemeente Pijnacker-Nootdorp had er ook op aangedrongen dat de hogere frequentie van de E-lijn in de ochtendspits wat langer zou doorlopen: tot negen uur ’s morgens in plaats van tot half negen. Op de langere termijn zou zelfs de frequentie van de E-lijn de hele dag omhoog moeten. De MRDH meldt echter dat de extra ritten die in de ochtendspits worden gereden, al worden ingezet op de drukste tijdstippen. Die extra ritten gaan maar tot het station Leidschenveen.

Doortrekken van de extra ritten naar het eindstation Den Haag CS, zoals het college van Pijnacker-Nootdorp zou willen, is op dit moment niet mogelijk. Knelpunt is de zogenaamde samenloop; het tracé van de Randstadrail tussen de haltes Leidschenveen en Laan van NOI, waar de E-lijn van de RET en de trams 3 en 4 van de Zoetermeerlijn van de HTM gebruik maken van dezelfde sporen. De capaciteit van die samenloop zit al aan het maximum: daar kunnen niet meer voertuigen overheen.

Er zijn al wel plannen om de infrastructuur van de samenloop aan te passen, maar het duurt nog een flinke tijd voor dat is gerealiseerd. Voor een hogere frequentie op de E-lijn gedurende de hele dag zijn ook meer metrotreinstellen nodig.

 

 

,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *