Aanleg keervoorziening gaat beginnen

De keervoorziening komt op het metrotracé langs de Klapwijkseweg, tussen de Duikersloot en het Vrouwenrecht.

Begin volgende maand worden de eerste grondwerkzaamheden verricht voor de aanleg van de keervoorziening in het metrotracé langs de Klapwijkseweg in Pijnacker. Die is nodig om vanaf 2021 in de spits extra metrotreinstellen in te kunnen zetten tussen Pijnacker-Zuid en Rotterdam. De metro gaat dan met een hogere frequentie rijden.

De keervoorziening bestaat uit een extra spoor met een lengte vaan 250 meter, nieuwe portalen voor de bovenleiding en een overstapperron voor de metrobestuurders.

Geluidwerende maatregelen

Over het keerspoor voor de E-lijn is veel discussie geweest. Daarbij ging het vooral over de vraag op welke plek de keervoorziening zou moeten komen. De gemeente Pijnacker-Nootdorp wilde in 2017 alleen akkoord gaan als de MRDH, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in de regio, geluidwerende maatregelen zou nemen langs het gehele tracé van de E-lijn.

Dat wilde de MRDH niet, maar wél kwam er de toezegging dat er geluidwering zou komen langs het tracé van het keerspoor. Dat gaat ook gebeuren: aan de zijde van de wijk Koningshof komt langs de keervoorziening een geluidwerende muur van een meter hoog.

Voorbelasting

Dat het nog tot 2021 duurt voor de frequentieverhoging ingaat komt omdat de grond onder de keervoorziening eerst een jaar lang moet worden voorbelast, zodat verzakkingen in de toekomst worden voorkomen. Na het aanbrengen van het zandpakket, waarmee dus volgende maand wordt begonnen, duurt het tot half volgend jaar voor daadwerkelijk wordt gebouwd aan de aanleg van het extra spoor, het perron en de portalen.

De RET, die de keervoorziening in opdracht van de MRDH aanlegt, houdt op maandag 27 mei een inloopavond voor omwonenden. Waar en hoe laat die wordt gehouden is nog niet bekend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *