Afstandsles begint al te wennen

Juf Jozine, juf Lindsay en juf Karen in een interview op afstand. “We konden gelukkig al heel snel aan de slag.”

De scholen zijn dicht, maar het onderwijs gaat zo goed en zo kwaad als dat lukt gewoon door. De basisscholen hebben in de afgelopen weken grote inspanningen verricht om de leerlingen op afstand les te blijven geven via de digitale hulpmiddelen waar ze tegenwoordig over beschikken. En dat went al, ook voor docenten die zich daar tot nu toe nauwelijks in hadden verdiept. “Ik had er totaal geen verstand van, maar ik vind mezelf nu zó handig!”, zegt een van de leerkrachten van groep 8 van Octantschool Ackerweide in Pijnacker.

Juf Lindsay, juf Jozine en juf Karen, de leerkrachten van de groepen 8 van de basisschool, vertellen over hun ervaringen in de afgelopen twee weken. Een interview op afstand natuurlijk, in een groepsgesprek via Skype, want buitenstaanders mogen in deze periode de school niet in. En de vorm van het gesprek is ook passend, want zo gaat het immers ook in de afstandslessen voor de leerlingen: online.

Schrikken

Het was twee weken geleden wel even schrikken toen duidelijk werd dat de scholen moesten sluiten. Karen: “We zijn toen direct met de leerkrachten bij elkaar gekomen en onze directie had er ook heel snel op gereageerd. Er werd meteen een website voor ons geregeld, Junior Einstein, dus we konden direct aan de slag.”

Met dat online programma kunnen de leerlingen alle basisvakken volgen. Jozine: “Wij hebben in de eerste week een weektaak klaargezet waar de kinderen digitaal mee aan de slag konden. Vorige week zijn we gestart met Teams, waarmee de leerlingen ook met de leerkracht konden videobellen.” Sinds deze week hebben de groepen 8 van Ackerweide voor het eerst ook klassikaal online les gehad. Karen: “Dat proberen we nu eerst uit in de groepen 8 en vanaf maandag gaan de groepen 7 ook online les geven. De bedoeling is dat groep 6 het later ook gaat oppakken.”

Technisch blijkt het afstandsonderwijs niet zoveel problemen op te leveren. Vrijwel alle leerlingen konden meteen meedoen. De leerkrachten maakten in eerste instantie met alle leerlingen contact door individueel te videobellen, om te zien of de verbindingen in orde waren. Daarna kregen de kinderen een paar dagen tijd om te oefenen: hoe kan ik een berichtje sturen, kan ik een foto delen, hoe werkt het allemaal? Het was goed om er op die manier een beetje gewend aan te raken voor de volgende stap werd gemaakt om met de hele klas in gesprek te gaan.

Contact

Landelijk zijn er de laatste dagen geregeld berichten dat een deel van de leerlingen ‘zoek’ is, doordat ze niet meedoen met de afstandslessen en omdat er ook geen contact mee te krijgen is. In de Pijnackerse school speelt dat probleem gelukkig niet. Karen: “Wij hebben in principe met alle leerlingen contact. Vandaag hadden we wel twee leerlingen die niet bij de les waren. Die hebben we even een berichtje gestuurd. Als ze er morgen weer niet bij zijn, dan bellen we eventjes om te vragen: is er iets mis met de verbinding, kunnen we helpen? Sommige kinderen zijn ook aan het pendelen tussen twee huizen, of ze zitten met devices die niet beschikbaar zijn.”

Zorgleerlingen, zoals kinderen die thuis weinig ondersteuning kunnen krijgen van hun ouders, zijn bij de Octantscholen goed in beeld. De scholen geven deze leerlingen de gelegenheid om naar school te komen om daar onder begeleiding hun huiswerk te doen. Verschillende leerlingen maken daar inderdaad gebruik van.

Een ding staat wel vast: de
eindmusical moet doorgaan!

Over een belangrijke kwestie voor de groep-achters is ook nagedacht: de musical aan het eind van het schooljaar. Hoe de situatie er met de coronacrisis straks uitziet is nog niet duidelijk, maar één ding staat vast: de musical moet als het ook maar even kan doorgaan! Daarom hebben de leerlingen de boekjes van musical De Diamantroof al in huis, en volgende week worden de rollen verdeeld. De kinderen kunnen vervolgens thuis, en ook samen via de digitale snelweg, aan de slag om de liedjes en de teksten in te studeren.

Geen verstand van

De leerkrachten zélf leren in deze periode in hoog tempo hoe ze alle digitale leermiddelen op afstand kunnen inzetten. Samen brengen ze nu in enkele weken tijd een digitale leeromgeving tot stand, waar ze normaal gesproken misschien wel een jaar aan voorbereidingstijd voor nodig zouden hebben. Dus verzucht juf Jozine: “Ik had er totaal geen verstand van, maar ik vind mezelf nu zó handig!” En Karin: “Wij hebben hier natuurlijk Lindsay, die is een stukje jonger, dat helpt heel erg. Die is zó makkelijk me al dat digitale spul, die kan ons laten zien: oh, dat doe je zo en zo, en dan denk ik: oooh ja…”

Drie leerkrachten die elk vanaf hun eigen werkplek op afstand daverend in de lach schieten: dat kan óók via Skype.

Octantschool Ackerweide toen alles nog normaal was. Nu ligt het speelterrein bij de school er verlaten bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *