Digitale innovaties voor Ackershof

Ruud Heemskerk gaf tijdens de rondleiding uitleg over de digitale ontwikkelingen in zijn juwelierszaak.

Studenten van de HBO-opleidingen TMO Fashion Business School en van de mbo’s ROC Mondriaan en Rijnland waren in de afgelopen weken actief in het winkelcentrum Ackershof in Pijnacker om de ondernemers te ondersteunen bij allerlei digitale vernieuwingen in en rond hun winkels. Ze ontwikkelden samen met de winkeliersvereniging en centrummanager Titus Appel van Ackershof een klanten-app, en ook lieten ze ondernemers kennismaken met innovaties als de spy-bril en een winkelrobot, de Telepresence Beam.

Het project maakt onderdeel uit van het regionale HYPElab, een samenwerkingsverband dat bedoeld is om de winkel van de toekomst een stukje dichterbij te brengen. Vorig jaar werd het project al uitgerold in winkelcentrum de Parade in Nootdorp en nu was ook Ackershof in Pijnacker aan de beurt. Vrijdag werden voor belangstellenden enkele rondleidingen gegeven, waarin ondernemers vertelden over hun ervaringen.

Enthousiast

Juwelier Ruud Heemskerk is een van de winkeliers in Ackershof die meedeed aan het project. Hij is er enthousiast over. “De samenwerking met de studenten was top. We kunnen zelfstandig verder met de app. We kunnen onze cliënten daarmee op een vernieuwde manier bereiken, want die folder hebben ze wel gezien en de website kennen ze ook wel, maar hoe kun je de klant verleiden om ook op een andere manier het winkelcentrum te bezoeken?”

Heemskerk deed in zijn zaak onder meer proeven met de winkelrobot, die het voor klanten mogelijk maakt om van huis vandaan interactief door de winkel te wandelen en artikelen te bekijken. Een leuk experiment, maar dat liep nog niet zo vlotjes, vertelt de juwelier. “De techniek en vooral de verbinding waren nog niet voldoende om dat in mijn winkel tot zijn recht te laten komen. Vanwege 4G was het nu qua beeld nog niet optimaal, vooral omdat wij heel kleine items willen laten zien. We zijn nu zelf bezig om een systeem te ontwikkelen om mensen met tablets te laten inbellen. Dat zijn ontwikkelingen die straks alleen maar groter en beter zullen worden.”

Kerstkaarten

Ook boekhandelaar en speelgoedverkoper Michel van Atten is enthousiast over de nieuwe digitale mogelijkheden. Hij deed samen met de studenten een proef met een spy-bril, een bril met een ingebouwde videocamera, waarmee hij enkele klanten door de winkel liet lopen om te kunnen registreren waar ze precies naar kijken en welke route ze door de winkel lopen. “Dat heeft in elk geval opgeleverd dat we de winkel iets anders hebben ingedeeld, omdat dat meer optimaal bleek te zijn. Zo staan de kerstkaarten nu aan de rechterkant als je binnenkomt, want het blijkt dat mensen daar eerder naar kijken dan naar de linkerkant.”

Centrummanager Titus Appel is er van overtuigd dat allerlei digitale ontwikkelingen in de retail heel belangrijk zijn, zeker voor lokale winkelcentra. “Dit staat nog maar aan het begin. Als je dit soort dingen collectief kunt oppakken, en je kunt de lokale bewoners en bezoekers de waarde laten ervaren van persoonlijke service en persoonlijk contact, dan levert dat je veel op. Juist het lokale maakt het mogelijk dat het hier gezellig is, dat er dingen gebeuren. Met de app kun je inwoners daar direct bij betrekken.”

De Pijnacker Centrum-app is gratis te downloaden in de Google Playstore en de Applestore.

Michel van Atten en centrummanager Titus Appel (rechts).
Met de Pijnacker Centrum-app kunnen klanten met de deelnemende winkeliers communiceren en vice versa, maar ook sparen voor goede doelen in eigen dorp.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *