Op weg naar fietsgeluk

Het kruispunt Molenweg-Kerkweg-Dopsstraat in Nootdorp is een van de plaatsen waar de situatie voor fietsers zou moeten verbeteren.

Fietsen wordt een feestje, als je het nieuwe fietsplan van de gemeente Pijnacker-Nootdorp mag geloven. Veiligheid, snelheid, gemak, comfort en beleving: dat zijn de begrippen die de komende jaren leidend zullen zijn bij het opknappen van de fietsroutes in de gemeente en de aanleg van nieuwe fietspaden. De titel van het fietsplan laat aan duidelijkheid niets te wensen over: ‘Gelukkig op de fiets’.

Pijnacker-Nootdorp heeft in de afgelopen jaren al fors geïnvesteerd in het fietsnetwerk. Fijnmazig en hoogwaardig, noemt de gemeente het zelf. Maar de ontwikkelingen hebben niet stilgestaan. Er wordt de laatste jaren massaal op elektrische fietsen gereden en ook de supersnelle variant, de speed pedelec, is in opkomst. Het wordt steeds drukker op de fietspaden en het verschil in snelheid tussen de verschillende varianten van het rijwiel zorgt ervoor dat de veiligheid in het gedrang komt.

Knelpunten in kaart

“Het is soms dringen op de fietspaden, dus die moeten we op veel plekken verbreden”, zegt portefeuillehouder verkeer Ilona Jense. “We hebben ook nog wel wat knelpunten op te lossen, zoals rotondes die veiliger moeten worden voor de fiets. In de komende tijd brengen we de grootste knelpunten in kaart en zoeken naar hoe het daar beter kan. Dat zal vaak maatwerk zijn, want niet overal is dezelfde oplossing mogelijk. En tegelijkertijd moet er ook eenduidigheid zijn. Het mag niet zo zijn dat de fietser op de ene rotonde voorrang heeft maar op de andere niet. We hebben dus nog wel een wereld te winnen.”

In het fietsplan is een route uitgezet tot 2030. In die periode wordt gewerkt aan een nog veiligere, snellere en comfortabelere fietsinfrastructuur. Ook wil de gemeente het nog plezierig maken om te fietsen in de groengebieden.

Ilona Jense

Veiligheid is een van de speerpunten. In het fietsplan staat de ambitie om in 2030 het aantal slachtoffers onder fietsers met een derde te verminderen ten opzichte van 2019. Bij snelheid gaat het onder meer om het realiseren van snelle regionale fietsverbindingen naar de stedelijke gebieden, zoals twee zogenaamde metropolitane fietsroutes. Ilona Jense: “Dan wordt de fiets echt een serieus alternatief voor de auto. Met zo’n snelle route kun je in drie kwartier in Den Haag of Scheveningen zijn. Dat is in de spits net zo snel als met de auto of het openbaar vervoer.”

Gemak en comfort

In het fietsplan gaat het niet alleen om het aanleggen van nieuwe fietspaden of het verbreden van bestaande paden. Ook het gemak krijgt aandacht, bijvoorbeeld door oplaadmogelijkheden op strategische plekken, betere parkeerplaatsen voor de fiets en een goede bewegwijzering. Het college wil ook het aantal deelfietsen dat in de gemeente beschikbaar is, uitbreiden.

In de groengebieden wordt de nadruk gelegd op meer rustmogelijkheden onderweg, watertapplaatsen en andere middelen om het fietsen daar zo aangenaam mogelijk te maken. Ook wordt het recreatief netwerk verder uitgebreid, bijvoorbeeld door het toevoegen van de ontbrekende schakel tussen het Oude Polderpad en de Molenlaan. Het comfort voor fietsers kan beter door verkeersdrempels in fietspaden zoveel mogelijk te vermijden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *