Optimaal inzamelen afval duurt nog even

Met de vulgraadsensoren kan Avalex op afstand zien wanneer een container vol raakt. Maar nu blijkt er nog geen goede koppeling te zijn met de ICT-systemen van het bedrijf.

Afvalinzamelaar Avalex heeft vermoedelijk nog geruime tijd nodig om het probleem van uitpuilende containers definitief op te lossen. Het bedrijf belooft al maanden dat de ellende snel achter de rug is als alle containers eenmaal zijn voorzien van vulgraadsensoren, maar de praktijk blijkt weerbarstiger.

Technisch zijn de sensoren op 1 september allemaal geïnstalleerd, maar er kan nog geen gebruik van worden gemaakt omdat er nog geen koppeling is met de ICT-systemen die Avalex gebruikt.

In de eerste trimesterrapportage van dit jaar, die door Avalex naar de deelnemende gemeenten is gestuurd, valt te lezen dat eerst de zogenaamde routeoptimalisatie in gebruik moet worden genomen voor daadwerkelijk van de vulsensoren gebruik gemaakt kan worden.

Die routeoptimalisatie is een geautomatiseerd systeem dat er voor zorgt dat de ophaaldienst, die nu volgens een vast schema de containers leegt, straks eerst langs gaat bij ondergrondse containers die bijna vol zijn. Dat is dan op afstand te zien via de vulgraadsensoren. Het inzamelen van afval wordt op die manier een stuk efficiënter en ook zullen er dan minder klachten van inwoners komen omdat containers vroegtijdig vol zijn, verwacht Avalex.

Geen zekerheid

Avalex laat nu weten dat voor de combinatie van sensoren, routeoptimalisatie en de huidige ICT-systemen van het bedrijf in het verleden gekozen is voor een ‘innovatieve oplossing’. Of dat een goede keuze is geweest zal pas in de komende tijd blijken. “Elke innovatie brengt risico met zich mee, voor deze twee projecten geldt dit expliciet”, aldus de rapportage. “Er is op het moment van schrijven nog geen zekerheid of de gekozen oplossing op deze wijze gaat werken.”

Binnenkort moet duidelijk worden of en hoe de benodigde koppelingen tussen de verschillende systemen gebouwd en onderhouden kunnen worden, meldt Avalex. Als zal blijken dat dat niet gaat lukken, dan “wordt teruggevallen op alleen de vulgraadsensoren, en dan wordt de route-optimalisatie anders of later vorm gegeven.” Met andere woorden: de informatie over volle containers komt dan wel bij Avalex binnen, maar vervolgens moet door de inzamelaars geïmproviseerd worden om die containers ook echt te gaan legen.

Loop volgend jaar

In het laatste kwartaal wordt begonnen met het testen en rijden van de eerste optimale routes, denkt Avalex. Pas in de loop van volgend jaar kan het bedrijf de eerste routes volgens de nieuwe systematiek gaan rijden, en van daaruit wordt de route-optimalisatie stap-voor-stap verder uitgebreid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *