Opvang in goede samenwerking

De opvang op school van kinderen van mensen met essentiële beroepen is door Octant, SKOP en SkippyPepijn nu centraal geregeld.

De basisscholen hebben hun eerste sluitingsweek er alweer op zitten. In die eerste week moest er veel worden geïmproviseerd, maar langzamerhand begint er lijn in te komen. Zo verloopt in Pijnacker-Nootdorp sinds deze week de opvang van leerlingen van ouders met essentiële beroepen in een goede samenwerking.

De christelijke basisscholen van Octant, het katholieke onderwijs van SKOP en opvangorganisatie SkippyPepijn vangen de kinderen in Nootdorp en Pijnacker nu gezamenlijk op, en in Delfgauw wordt daar ook aan gewerkt.

Directeur-bestuurder Reinoud de Vries van Octant is erg blij met die samenwerking. “Vooral omdat het aantal kinderen dat moet worden opgevangen per school verschilt. Ik zag ergens een filmpje met één kindje achter in de klas, dat is natuurlijk wel erg sneu.”

Geconcentreerd

Directeur-bestuurder Reinoud de Vries is erg blij met de samenwerking.

De opvang in Pijacker-Nootdorp is nu geconcentreerd op de Beatrixschool, de Schatkaart en de Jozefschool, en in Keijzershof op de Vlinderboom, Prinsenhof en Keizerskroon. In Delfgauw wordt er aan gewerkt om ook daar de opvang van de leerlingen van de Triangel, Meander en Spectrum op één plek te gaan doen. Als het goed is, zal dat vanaf donderdag het geval zijn.

“Gemiddeld worden nu per dag in Nootdorp 9, in Delfgauw 11 en in Pijnacker 34 kinderen opgevangen”, zegt De Vries. “We verwachten dat dat er in de komende tijd wel meer zullen worden, want mensen die nu opvang bieden worden ook ziek. Dat betekent dat de scholen vermoedelijk meer kinderen krijgen.”

In principe krijgen de leerlingen die op de scholen worden opgevangen hetzelfde lespakket als kinderen die thuis blijven. Deels zijn dat lessen op papier, en daarnaast de digitale lessen die op de scholen op gang zijn gekomen.

Speerpunt

De Octantscholen profiteren in deze periode van het feit, dat wetenschap en technologie al jaren een belangrijk speerpunt zijn in het onderwijs. “We waren al druk bezig met digitaal les geven. Op de Schatkaart bijvoorbeeld hebben alle leerlingen al een eigen device. Dat heeft ons nu erg goed geholpen. Ik zie de huidige periode dan ook als een kans om het digitale onderwijs een enorme boost te geven.”

Toch is het onderwijs nu natuurlijk geen ideale situatie. De Vries maakt zich, net als de teams van de basisscholen zelf, zorgen om kinderen die meer moeite hebben met de lessen. “Het ene kind kan er op zichzelf goed mee uit de voeren, maar een ander kind heeft meer aandacht nodig, zeker als er thuis niet zoveel begeleiding door de ouders is. De scholen kennen die kinderen heel goed, dus normaal gesproken krijgen zij meer steun in de klas. Maar dat is in de huidige omstandigheden niet goed mogelijk.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *