Singels Klapwijk zien langsparkeren niet zitten

Ook de Hannie Schaftsingel zou volgens de plannen aan twee zijden langsparkeren krijgen. De bewoners zijn daar niet blij mee.

Bewoners van de Reina Prinsen Geerligsingel en de Hannie Schaftsingel in de Pijnackerse wijk Klapwijk zijn niet te spreken over de plannen van de gemeente om in hun straten aan beide zijden langsparkeren mogelijk te maken. Nu hebben deze straten steekparkeervakken aan de kant van de singel. De gemeente betoogt dat er met het langsparkeren meer ruimte voor groen aan de kant van de singel komt. Daar zou dan een struinpad langs het water kunnen worden aangelegd.

De plannen werden deze week besproken in twee bewonersbijeenkomsten in Klapwijk over de tweede en derde fase van de herinrichting van de wijk. Dat deel van de metamorfose van de wijk staat voor volgend jaar gepland. De bewoners kregen nu meer in detail te zien wat er allemaal is bedacht.

Over de stoep

De bewoners van de beide Singels voelen niets voor geparkeerde auto’s voor hun deur. Ook worden hun huizen minder goed bereikbaar, vinden ze. Omdat de inpandige bergingen aan de voorzijde van het huis zitten, moeten ze met hun fiets of brommer over de stoep rijden om bij hun huis te komen, was een van de opmerkingen tijdens de bewonersbijeenkomsten. Dat ze volgens de gemeente meer uitzicht zullen krijgen door het langsparkeren wordt door velen van hen afgedaan als ‘klinkklare onzin’.

De plannen maken onderdeel uit van de grootscheepse herinrichting van Klapwijk, waarmee de straten worden opgehoogd, voorzien van nieuwe beplanting en van waterdoorlatende bestrating. Het regenwater wordt in de toekomst niet meer via de riolering afgevoerd, maar vloeit straks via open verbindingen naar de sloten en het wijkpark. Daar komt ook de ondergrondse natuurlijke wateropslag.

Warmtenet

Tijdens de volgende fasen van het project wil de gemeente meteen rekening houden met de eventuele aanleg van het aardwarmtenet. Concrete afspraken daarover zijn er nog niet, omdat de onderhandelingen met het warmtebedrijf HVC nog in volle gang zijn.

Opluchting tijdens de bewonersbijeenkomsten was er wel over het feit dat de karakteristieke bruggen over de singels in de wijk behouden zullen blijven. Wel moeten enkele zieke kastanjes worden gekapt. Op andere plaatsen zullen ook bomen verdwijnen omdat deze maar niet goed willen groeien. Voor alle bomen die zullen worden gekapt komen er nieuwe in de plaats.

Zo zou volgens de plannen de Hannie Schaftsingel moeten worden. Dit beeld is alleen te zien op zo’n mooie impressietekening, want in de praktijk staat de straat natuurlijk aan twee kanten vol met geparkeerde auto’s.
Ook in de andere straten in Klapwijk komen groene en waterdoorlatende parkeerplaatsen.
Een reactie op “Singels Klapwijk zien langsparkeren niet zitten”
  1. Met een tunnelvisie ontworpen (alleen vanuit mileu/natuur perspectief) De singels die dadelijk smaller worden door die parkeerplaatsen voor de stoep gaan een aardig opstoppings probleem veroorzaken. Als er nu een pakketdienst of vrachtwagen op de singel moet zijn kan je er om heen rijden dadelijk niet meer. En dan niet vergeten al het schoolverkeer van de Mariaschool. Dat wordt een chaos

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.