Trots schermt met niet-bestaande parkeernorm

Volgens Trots hanteert Pijnacker-Nootdorp een parkeernorm van 1,2 auto’s per huishouden. Maar de gemiddelde norm ligt flink hoger, blijkt uit fact checking.

De problemen met parkeren worden onderschat in de gemeente, aldus Harald van Zielst van Trots Pijnacker-Nootdorp. Het zorgt voor ergernissen onder de inwoners. “Je wilt gewoon voor je deur kunnen parkeren”, schrijft Van Zielst in een persbericht waarin hij aankondigt zich te gaan inzetten voor een verhoging van de parkeernorm. Want volgens Trots is in de afgelopen raadsperiode het besluit genomen om de parkeernorm te verlagen naar 1,2 auto’s per huishouden. Trots wil terug naar een parkeernorm van 1,4 ‘of zelfs hoger’.

Volgens Trots is de parkeernorm in Pijnacker-Nootdorp destijds verlaagd omdat er steeds meer eenpersoonshuishoudens komen. “Het is te kort door de bocht om te stellen dat er minder parkeerplaatsen nodig zijn door de komst van meer eenpersoonshuishoudens. Iedereen weet dat er steeds meer auto’s zijn per huishouden. En als je visite wilt ontvangen moet hier ook gewoon plek voor zijn.” 

Fact checking

Maar klopt het wel? Zeker met het oog op de naderende gemeenteraadsverkiezingen is een beetje fact checking op zijn plaats. En dan blijkt al snel dat de bewering van Trots over de parkeernorm niet klopt. Er is nooit een besluit genomen om de parkeernorm te verlagen. De gemiddelde parkeernorm in Pijnacker-Nootdorp ligt ook flink hoger dan 1,2. Uitsluitend voor kleine woningen van maximaal vierkante meter (vaak inderdaad bedoeld voor eenpersoonshuishoudens) is er een norm van gemiddeld 1,2 auto per woning. Die norm werd bij de wijziging van de Parkeernota in 2015 toegevoegd; deze stond er aanvankelijk niet in.

Maar voor andere woningen in de gemeente, en daar zijn er uiteraard veel meer van, gelden aanzienlijk hogere parkeernormen. Zo rekent de gemeente bij goedkope woningen met een parkeernorm van 1,55, bij gemiddeld dure huizen wordt uitgegaan van een norm van 1,8 en bij dure woningen zelfs van twee auto’s per huishouden.

Harald van Zielst meldt desgevraagd dat de verlaging van de parkeernorm telkens wordt genoemd bij ontwerp-bestemmingsplannen die naar de gemeenteraad worden gestuurd. Hij belooft om de betreffende bijlage op te sturen. Dat is niet per se nodig: de bijlage waar hij op doelt staat gewoon bij de gemeentelijke stukken. Dat is namelijk de Parkeernota 2012, laatst gewijzigd in 2015, waaruit alle getallen komen die zojuist zijn genoemd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *